Jelenlegi helyÁltalános kérdések
Általános kérdések
Mit értünk DRÓN alatt ?
Sokféleképpen nevezik manapság azokat a kis méretű repülő szerkezeteket, amelyek távirányítással vagy előre programozott módon repülnek és hajtják végre feladatukat. A feladat lehet munka, vagy egyszerűen csak szórakozás. Mi minden ellenérzésünk ellenére a drón kifejezést fogjuk használni, mégpedig azért,mert ez a legelterjedtebb. Angol nyelvi megnevezések alapján keletkezett rövidítésekkel is gyakran találkozhat a téma iránt érdeklődő. Ezek a következők: UAV (Személyzet nélküli légijármű), UAS (Személyzet nélküli légi rendszer), RPAS (Távírányítású légi rendszer). Elterjedt még a multikopter, mikrokopter és mikrodrone elnevezés is (utóbbi kettő a hobby kategóriára jellemző). Megkülönböztetünk merevszárnyú és rotoros kialakítást. Ez utóbbi általában 4,6,8 rotort tartalmazhat különféle elrendezésben. Ennek megfelelően használjuk a quadro-, hexa- és oktokopter elnevezéseket is.
Egy drón többnyire a következő alapelemeket tartalmazza: [ kattintson ide ]
Milyen tevékenységet végez a GeoDrone.hu ?
Elsősorban munkavégzésre - azon belül is jellemzően a térképészeti, földmérési tevékenységre - alkalmas drónok értékesítésével, javításával, használatuk oktatásával, és alkalmazóik utólagos támogatásával foglalkozik a cégcsoport. Emellett munkavégzésre is használja saját drónparkját, valamint más drón használók nyers adatainak feldolgozását is vállalja. A közelebbi jövőben tevékenységét hobby drónok értékeítésével is kívánja bővíteni.
Mi a különbség a hobby célú, és a munkavégzésre alkalmas drón között ?
Az előbbi csoportba általában kis súlyú (1.5 kg alatti) és alacsony árfekvésű (25 000 - 500 000 Ft) készülékek tartoznak, amelyek képességeikkel azok igényeit elégítik ki, akik szabadidős tevékenységük során használják drónjukat. Ezek használata során a hangsúly általában a vezetés élményén van. Ezt az élményt gyakran kiegészíti a drónra szerelt eszközzel végzett fotózás vagy videó készítés.
A munkavégzésre alkalmas drónok általában nagyobb méretűek és áruk is magasabb. Gyakran speciális érzékelőkkel (jobb minőségű kamerákkal, vagy egyéb, pl. szag érzékelőkkel) látják el ezeket. A vezetés élménye helyett itt egy bizonyos feladat biztonságos és gyors elvégzésén van a hangsúly, amelyet gyakran speciális szoftverek és a feladatra szabott egyedi kiegészítők támogatnak.
A két terület között a határ vékony, vagy nincs is, mivel sok hobby drón egyben munkavégzésre is alkalmas (többnyire némi kiegészítéssel).
Miért érdemes drónt használni munkavégzésre ?
A GeoDrone.hu profiljából kiindulva most elsősorban a drónok légi térképészeti alkalmazásáról beszélünk. Kis területek gyors állapotfelmérésére a leggazdaságosabban alkalmazható módszer. Több információt nyújt a területről, mint a hagyományos földi térképezési módszerek bármelyike. Veszélyes területek felmérésére ideális.
Milyen munkák végezhetők drónnal ?
Íme néhány jellemző alkalmazási terület:
- Térképészet (ortofotó generálás, digitális magassági modell készítés)
- Külszíni bányák állapotfelmérése, kitermelt mennyiség (térfogat) számítása
- Természetvédelem (vegetáció és vadállat monitoring)
- Mezőgazdaság (növényvédelem ellenőrzés, belvízkár, hozambecslés)
- Régészet
- Objektum állapot ellenőrzés
- Kárfelmérés, baleseti helyszínelés.
Az alkalmazási lehetőségeknek csak a képzelet szab határt...
Hol nem használható, vagy kockázatos a drón használata ?
Ha drón navigációs eszköze nem GNSS, hanem csak GPS vevő, akkor fokozottan kell figyelni arra, hogy a repülés teljes útvonalán legyen megfelelő műhold követés. Ez minimum 5, de lehetőleg inkább 6 vagy több műhold jeleinek vételét jelenti. Természetesen a GPS+Glonass jelek vételére alkalmas drón esetében sem árt az óvatosság. Repülés előtt érdemes tájékozódni arról, hogy lehet-e a környéken a GPS jelvételt blokkoló tényező. Tilos repülni pl. tömeg felett és repülőterek közelében. Erről többet a GY.I.K/Jogi kérdések alatt olvashat.
A balesetek, káresemények bekövetkezését hogyan lehet csökkenteni ?
Minden repülés előtt egy kb. 10-15 lépésből álló biztonsági ellenőrzést végzünk (hasonlóan az "igazi" pilótákhoz), így az emberi mulasztásból fakadó hibákat kiküszöbölhetjünk. Drónjaink a gyártóktól beépített “fail-safe” (hiba-biztos) funkciókat érkeznek. Ezek a funkciók akkor aktiválódnak automatikusan, ha veszélyesen alacsonyra csökken az akkumulátor töltöttsége, vagy ha a drón az irányíthatóság hatótávolságán kívülre távolodik. Ilyenkor a repülés vezérlő automatika a GPS pozíció alapján egy előre megadott magasságon visszavezeti a felszállási pont felé a drónt, illetve ha ehhez már nem elegendő az akku töltöttsége, akkor magától leszáll.
Mit jelent az RTF és az ARF rövídítés ?
RTF = Ready To Fly (Repülésre kész), ARF = Almost Ready to Fly (Majdnem repülésre kész)
Általában csak a hobby drónok esetében létezik ez a csoportosítás. Az RTF olyan eszközt jelöl, amelyet a vásárló minimális előkészítést követően, komolyabb szerelési munkák nélkül használatba vehet. Az ARF eszközök azonban többnyire félkész csomagok, amelyeket a felhasználónak kell némi szerelési művelettel repülésre alkalmassá tenni. Az ARF-ekhez általában különféle kiegészítőket kell még beszerezni annak érdekében, hogy valóban drónként lehessen őket használni.
Tegye fel további kérdéseit, vagy ossza meg velünk tapasztalatait és véleményét alább, hozzászólásként !
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges